Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN
Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók

nyomtatás

Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók

Budapest, 2022. április 8. - „Felhívtak egy banktól, hogy felfüggesztették a számlámat, s csak akkor férek hozzá, ha bediktálom nekik az adataimat. Nem is náluk van a bankszámlám, mi lehetett ez a hívás?” (F. Enikő, Körmend). Csalók újfajta eszközökkel próbálnak megtéveszteni minket, azért, hogy megszerezzék banki azonosítóinkat, s kártyánkról, bankszámlánkról pénzt emeljenek le.

Az ilyen adathalász akciók száma idén jelentősen megnőtt. Az egyik módszer szerint a banki telefonos ügyfélszolgálatéhoz hasonló telefonszámokról vagy épp látszólag a banki számról hívnak minket. Segítséget ajánlanak „megtámadott” bankszámlánk miatt, vagy hiányzó adatokra hivatkoznak, s megoldásként ehhez elkérik azonosítóinkat. Ha jelezzük, hogy más bank ügyfele vagyunk, akkor „átkapcsolnak” minket annak az ügyfélszolgálatához.

A hazai bankok soha, semmilyen csatornán (sem telefonon, sem emailben vagy sms-ben) nem kérik el teljes bankkártya számunkat, PIN-kódunkat, illetve internetes banki jelszavainkat, hiszen nincs rá szükségük! Nem végeznek egymás közt hívás-átkapcsolási szolgáltatást sem, hiszen versenytársak. Ha bizonytalanok vagyunk, szakítsuk meg a telefonos beszélgetést, s az általunk ismert banki telefonos ügyfélszolgálati számon győződjünk meg a valós helyzetről! Ne adjuk meg adatainkat akkor se, ha nem egy bank, hanem más cég (pl. egy webáruház) nevében kérik azt, pl. arra hivatkozva, hogy elakadt egy internetes bankkártyás fizetési tranzakció.

Egy másik friss trükk, hogy ha az interneten bankunk honlapjára keresünk, az első találatok között egy, a csalók által kialakított, a hitelintézet igazi weblapjára megtévesztésig hasonlító oldal ugrik fel. Ha erre rákattintunk, majd ott megadjuk adatainkat, az szintén a bűnözők kezébe kerül.

E módszer másik verziója, ha emailban vagy sms-ben küldik el a hamis linket, internetes hivatkozást nekünk, s szintén valami rendkívüli okra – biztonsági probléma, banki akció, adategyeztetés, esetleg nyereményjáték – hivatkozva kérik adataink begépelését. A hamis banki oldalak szín- és formavilága is megtévesztésig hasonlít a mintaként használt valódi netbankokéra. A képernyőn sokszor felugró ablakon kérik titkos azonosítóink begépelését.

Gyanút kelthetnek bennünk a sürgető hangvételű üzenetek, a furcsa fogalmazás vagy a megnyitott oldalak gyenge minőségű grafikája is. A hamis oldalak egy részét kiszűrhetjük, mivel a bankok valódi oldalain a webhely címének beírására szolgáló mezőben mindig egy zárt lakat ikon látható (a biztonságos kapcsolat jele), illetve a webcím elején a „https” betűcsoport szerepel. A csalóknál viszont gyakran a „http” felirat látható. A legbiztosabb megoldás, ha magunk írjuk be a weblap címét, s azt nem keresőprogramból vagy egy idegen (pl. internetkávézóban) számítógép által felugró ajánlatból választjuk ki.

A csalók a nekünk küldött emailekben olykor „banki alkalmazás” vagy „vírusírtó program” letöltését kérik. A valóságban ezek kémprogramok vagy távoli hozzáférést biztosító alkalmazások (pl. AnyDesk, TeamViewer), amikkel mobiltelefonunkon vagy számítógépükön a továbbiakban hozzáférhetnek érzékeny adatainkhoz. Nem zárható ki, hogy saját bankunk olykor maga is kéri egy-egy számítógépes programcsomag frissítését, bár ez inkább vállalati ügyfelek esetében jellemző. Ha emiatt bizonytalanok vagyunk a kérés kapcsán, a program letöltése, megnyitása előtt egyeztessünk erről is a jól ismert telefonszámon a banki ügyfélszolgálattal!

Növeli biztonságunkat a bankszámlaműveleteknél, internetes kártyás vásárlásoknál kötelező erős ügyfélhitelesítés. Ezeknél ugyanis nem elég a számla- vagy kártyaadatokat ismerni, emellett egy további információ (pl. a mobiltelefonunkra érkező egyszer használatos kód vagy az ujjlenyomatunk) is kell a művelet teljesítéséhez. Ha mégis megszereznék adatainkat, haladéktalanul tiltassuk le bankkártyánkat és netbankos/mobilbankos belépésünket hitelintézetünknél és tegyünk feljelentést!

(A cikk eredetileg a blikk.hu-n jelent meg 2022. április 5-én.)

Egyedi lehetőségek a babaváró hitelben
Ha a neten vettük bankkártyával, visszakaphatjuk a hibás termék árát
Még öt évig bármikor felvehető a Sberbank-kártalanítás
Ravaszul fürkésznék ki banki adatainkat a csalók
Mobilapplikáción is követhetjük fesztiválos költéseinket
Spóroljon banki költségein – egyszerűbb, mint gondolná!
Olcsóbban, egészségesebben – tippek a fenntartható konyhához
Mindenkinek lehet új esélye – ha független pénzügyi tanácsadóhoz fordul
Mennyi lesz a nyugdíjam? – Öngondoskodási kisokos
Hurrá, nyaralunk! – tervezési kisokos
Elő a kockás füzettel! - Tudja, mennyit és mire költ?
Az MNB intenzívebb versenyt és olcsóbb személyi hiteleket szorgalmaz
Bármikor beüthet a baj - biztosítsa be magát!
Pénztárcabarát iskolakezdés
Közlekedés – zöld utakon?
Tervezzük tudatosan a karácsonyt!
2023 szóljon a fenntartható életmódról!
Magyar Nemzeti Bank: honlaptól az interaktív múzeumig
Kezdje bankszámlájánál a pénzügyi tudatosságot!
Gondos tervezés, gondtalan nyaralás
Zöldülő pénzügyek
Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosítót érintő intézkedésekkel kapcsolatban
Hogyan csökkentsük okosan banki költségeinket?
A bűnözők egy része is home office-ba ment
Nem nő a törlesztés a fizetési moratóriummal
Babaváró kölcsönök és a törlesztési moratórium
Kinek adható ki a banktitok?
Olcsó személyi kölcsön, biztonságos érintőkártya: ha ismerjük a részleteket, elkerülhetjük a meglepetéseket
Mi történik a hitelekkel a moratórium után?
Fix kamattal kiszámíthatóbb a hiteltörlesztés
Mit érdemes tudni a megtakarítási számláról?
Az a biztos, ami fix: lezárult a kamatkockázatról szóló banki tájékoztatás első köre
Számlamegszüntetési kisokos
Tudnivalók a bankszünnapról
Segít a bank, ha nem tudjuk fizetni a hitelt
Jogunk van bármikor felmondani bankszámla-szerződésünket
Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
A Zöld Otthon lakáshitel jóval olcsóbb a banki átlagnál
A helyszínen kérjünk banki segítséget, ha nem ad ki pénzt az ATM
Ezekre érdemes figyelni kgfb-váltás esetén
Biztonságosak a mobiltelefonra „költözött” bankkártyák
Külföldön biztosítják a határon átnyúló bank betéteseit
Jövőre az MNB letilthatja a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait
Hogyan tovább a moratórium után?
Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Fix kamatú lakáshitellel nyugodtan alhatunk
Felnőttképzésre is jár már diákhitel
Mely fogyasztói hitelekre vonatkozik a törlesztési moratórium?
Mi történik a hitelekkel a törlesztési moratórium alatt?
Mit fizet a biztosító és mit nem a lakásbiztosításnál?
A pénzünkre és az adatainkra is utaznak a csalók
Fenntartható életmóddal a megtakarításokért

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem