Segíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
nyomtatásSegíteni kell a bankoknak az „okos” ATM-ek használatában
Budapest, 2022. január 14. - „A bankom felajánlotta, hogy ezentúl az utcai ATM-ünknél készpénzt is befizethetek. Többször is próbáltam, de nem sikerült, minek ajánlanak nem működő szolgáltatást?” (Ú. Ákos, Mezőtúr). A „hagyományos” készpénzfelvételen túl az elmúlt pár évben számos bank vezette be új ATM-szolgáltatásként, hogy az arra alkalmas bankautomatáknál készpénzt fizethetünk be, lekérdezhetjük bankszámlánk egyenlegét, megváltoztathatjuk bankkártyánk PIN-kódját, feltölthetjük mobiltelefon-egyenlegünket vagy akár mobilbanki sms-szolgáltatást is igényelhetünk itt.
A befizetés pl. akkor hasznos, ha készpénzben kaptunk valamilyen jövedelmet, s azt a bank nyitvatartási idején túl helyeznénk el bankszámlánkon. Az ATM-ek ugyanis mindig elérhetők, s a befizetett összeget a hét minden napjának 24 órájában azonnal jóváírják a számlánkon. A befizetéssel egy pillanat alatt rendezni tudjuk akár folyószámla vagy hitelkártya-tartozásunkat is.
A befizetési lehetőség viszont egyelőre még egy bankon belül is jellemzően az általuk üzemeltetett bankautomaták kisebbik hányadánál – inkább a nagyobb városokban, illetve a fővárosi kerületekben – érhető el, sok ATM-nél tehát nem. Az MNB nemrég vezető körlevélben szólította fel a hitelintézeteket: honlapjaikon, fiókjaikban, ügyfélszolgálataikon pontosan tájékoztassák ügyfeleiket az ilyen ATM-ek működéséről, illetve (jóváhagyás nélküli, nem vagy hibásan teljesített ügyleteknél) a panaszkezelés módjáról is.
Az ATM-es készpénzbefizetés sok banknál a bevezetés időszakában ingyenes volt, mostanra viszont alkalmanként fix díjat vagy a befizetendő összeg kb. 0,2 százalékára rúgó, s még plusz fix díjat számítanak fel érte. A pontos mértékéről előzetesen tájékozódjunk!
Befizetést csak saját bankunk ATM-jénél és a saját bankszámlánkra, illetve néhány hitelintézet esetében még a náluk lévő egyéb számlákra teljesíthetünk. A lehetőség jelenleg csak forintkártyákra és forint alapú bankszámlákra vonatkozik. Jó hír, hogy ha van társkártya, azzal annak tulajdonosa (pl. házastársunk) is fizethet be a bankszámlára. A legtöbb hitelintézetnél a betéti kártya mellett hitelkártyás befizetés is lehetséges (ám ez utóbbi díjai eltérők lehetnek).
A befizetéshez – miután azonosítottuk magunkat bankkártyánk PIN-kódjával – a megfelelő menüpont kiválasztása után a külön e célra kialakított nyílásba kell helyezni a készpénzt. Az automaták érmét nem, viszont általában minden hazai bankjegycímletet elfogadnak. A befizetés során viszont ügyeljünk arra, hogy a bankjegyeink a berendezés által előírt képállásba rendezettek legyenek, s egy tranzakciónál ne helyezzünk be az előírtnál több bankjegyet a befizető-nyílásba. Az egyes befizető ATM-típusok által egy alkalommal elfogadott bankjegyek mennyisége változhat, de ezeket az információkat a gépek üzemeltetőinek minden esetben jól láthatóan fel kell tüntetniük a berendezéseken.
Nem teljesül a tranzakció, ha a behelyezett bankjegyek szakadtak, ragasztottak (ilyenkor csak személyesen tudjuk beadni azokat a bankfiókba), túl gyűröttek, össze vannak hajtva, vagy esetleg csipesz, befőttesgumi van rajtuk. Ha viszont minden rendben van, akkor a behelyezett bankjegyek összegét az ATM monitora megjeleníti, s ha jóváhagyjuk a műveletet, a befizetésünk sikeres. Mindenképp tegyük el és őrizzük meg az erről szóló, az automata által kinyomtatott bizonylatot!
Ha a befizetést esetleg a bank nem írja jóvá a számlán, tegyünk panaszt nála! Bankunk 15 munkanapon belül köteles indoklással ellátott részletes választ adni erre (e határidő 35 munkanapra módosulhat, ha egyéb szereplő, pl. a bankkártyánkat kibocsátó kártyatársaság bevonása szükséges a vizsgálatba.) Ha panaszunkat elutasítják, a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén az MNB-nél fogyasztóvédelmi eljárást, míg szerződéses jogvita esetén az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testületnél vagy bíróságon szerezhetünk érvényt igazunknak.
Maga az ATM esetleg zárolhatja valamelyik beadott bankjegyünket, mert gyanúsnak találhatja azt. Ilyenkor a bank az MNB segítségével vizsgáltatja ki az adott bankót, s ha minden rendben van, azonnal jóváírják a számlánkon az összeget.
(A cikk eredeti megjelenése: Blikk, 2022. január 11.)