Szigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
nyomtatásSzigorú korlátok közt őrizhetik adatainkat a bankok
Budapest, 2021. augusztus 13. - „Visszafizettem a lakáshitelemet. Mikor kértem adataim törlését a banknál, mondták, hogy erre még nincs lehetőség. Milyen alapon és meddig kezelhetik a bizalmas pénzügyi információimat?” (J. Judit, Répcelak). Nem maguk a bankok, hanem a személyes adataink védelméről szóló jogszabályok – különösen az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) és a hazai információs önrendelkezésről szóló törvény – szabják meg, hogy a hitelintézetek meddig, s milyen szigorú biztonsági körülmények közt tarthatják nyilván bizalmas információinkat. Ennek szabályait a banki honlapokon, s ügyfélszolgálati helyiségekben elérhető adatkezelési tájékoztatókban is elolvashatjuk.
A velük megkötött szerződések kapcsán a bankok (születési) nevünkről, állampolgárságunkról, születési helyünkről és időpontjáról, édesanyánk nevéről, lakcímünkről/tartózkodási helyünkről, azonosító okmányunk típusáról és számáról szóló személyes adatokat őrzik, továbbá – a pénzmosás elleni ügyfél-átvilágítás érdekében – lemásolták a személyazonosító okmányunkon szereplő arcképünket és aláírásmintánkat is.
Ezeket és a szerződéskötésre, illetve az azzal kapcsolatos tranzakciókra (pl. törlesztőrészletek befizetése) vonatkozó adatokat a bankok a szerződés megszűnésétől/utolsó ügyleti megbízás teljesítésétől számítva 8 évig tarthatják meg. Utána véglegesen és visszavonhatatlanul törölniük kell.
Szintén 8 évig lehet még a banknál a hitelbírálathoz tőlünk elkért egyéb adat (pl. ingatlanunkról, jövedelmi helyzetünkről stb.). Megeshet, hogy a hitelintézettel valamilyen ok miatt végül nem kötöttük meg a szerződést. Ilyenkor az ezzel kapcsolatos, banktitkot jelentő adataink addig maradhatnak a banknál, ameddig a szerződés létrejöttének meghiúsulásával kapcsolatban igény érvényesíthető. Erre az általános 5 éves elévülési idő az irányadó.
Ugyancsak 8 évig maradhat a hitelintézetnél a banki adóslistáról (KHR) lekérdezett, vagy annak jogszabály alapján elküldött hiteladatunk. Ha pedig mi egyezünk bele abba, hogy a rendben lezárt hitelügyletünk pozitív adatát is továbbítsák a KHR-be, azt ezután még maximum 5 évig kezelheti a bank.
Amennyiben esetleg nem tudjuk időben megfelelően visszafizetni hitelünket és követeléskezelési eljárásra kerül sor velünk szemben, akkor a követelés megszűntét követően még 1 évig őrizheti az ezzel kapcsolatos további adatainkat – pl. e-mail és telefonszámunk, beszélgetések hangrögzítése – hitelintézetünk. Ha viszont esetleg továbbadja (engedményezi) meg nem fizetett tartozásunkat egy másik piaci szereplőnek, akkor a Polgári Törvénykönyv szerinti elévülésig, azaz az átadástól számított 5 évig maradhatnak még nála ezek az információk.
Megeshet, hogy szerződéses kapcsolatunk ideje alatt panasszal fordultunk bankunkhoz. Az ezzel kapcsolatos adatokat (írásos beadványunkat, a telefonos hangfelvételt, s esetleg a témához kötődő dokumentumokat), a panaszra adott válaszlevél keltétől számított 5 évig jogosult, illetve köteles is a bank magánál tartani.
Ha esetleg kamerafelvétel készül rólunk pl. a bankfiókban vagy egy utcai készpénzkiadó (ATM) automatánál, azt a bankok csak rövid ideig (3-60 napig) őrzik meg. Kivétel ez alól, ha netán vitába keveredünk a bankunkkal, esetleg az ATM-nél valamilyen visszaélés történt velünk, s igényérvényesítéshez vagy épp a bűncselekmény tisztázásához kell a felvétel.
Jogunk van ahhoz, hogy bankunk ingyenes írásbeli tájékoztatását kérjük arról, hogy milyen adatokat és milyen okból tart nyilván rólunk. Természetesen a pontatlan, illetve megváltozott adatainkat szükség esetén helyesbíttethetjük is, ha pedig a hitelintézetnek nincs joga kezelni azokat (és magától nem tette meg), az adatokat töröltethetjük is.
Ha korábban önként hozzájárultunk valamilyen plusz adat megosztásához (pl. marketingcélokra), azt később bármikor vissza is vonhatjuk. S természetesen panaszt is tehetünk, bírósági vagy adatvédelmi hatósági eljárást is kezdeményezhetünk, ha úgy látjuk, hogy jogalap nélkül őriz a bank valamilyen információt rólunk. Itthon a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) felügyeli a személyes adatok védelméről szóló jogszabályok betartatását - a pénzügyi intézmények esetében is.
(A cikk eredeti megjelenése: Blikk, 2021.08.11.)