Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Bankszámlák

nyomtatás

Fizetési számlák - bankszámlák és folyószámlák

A köznyelvben bankszámlának vagy folyószámlának nevezett, pénzügyi intézmény által vezetett számlát, melyről átutalás vagy kártyás fizetés indítható, a hatályos jogszabályok fizetési számlának nevezik. Azért ezt az elnevezést használják, mert pénzküldésre és pénz fogadásra használható számlát manapság már nemcsak a hagyományos bankok vezethetnek, hanem új típusú, nem banki pénzforgalmi szolgáltatók is.

A fizetési számla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően erre érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük pénzügyeinket, akár online is. Ahhoz azonban, hogy fizetési számlája valóban azt nyújtsa, amire Önnek szüksége van, körültekintően kell választania.

 

Fizetésiszámla-választás
és -nyitás

Mielőtt kiválasztaná fizetési számláját, kérje több intézmény ajánlatát, hiszen a megalapozott döntés az Ön érdeke! Egy testreszabott számlával a költségeken is spórolhat.

Manapság szinte nélkülözhetetlen, hogy fizetési számlával rendelkezzünk, hiszen a munkáltatók többsége erre utalja a fizetést, a hitelezők fizetési számlára folyósítják a kölcsönöket, de a különböző közüzemi és egyéb szolgáltatók is a számláról történő befizetést részesítik előnyben. Egy fizetési számla praktikus és hasznos dolog, amely sok szempontból megkönnyítheti életét, főként, ha kihasználja az általa igénybe vehető szolgáltatásokat. A megkötött számlaszerződés alapján a pénzügyi intézmény nyilvántartja a számlára érkező összegeket, valamint a számlatulajdonos rendelkezése szerint teljesíti a kifizetéseket, megbízásokat.

A fizetésiszámla-választás és -nyitás szempontjai

A pénzügyi szolgáltatók az egyszerű fizetési számla mellett úgynevezett számlacsomagokat is kínálnak az ügyfeleknek, amelyeket az egyes felhasználói szokásoknak megfelelően alakítanak ki. Ahogy azt a nevük is jelzi, „csomagban” értékesítik a számlát és a hozzá kapcsolható szolgáltatásokat (például: internetbank, bankkártya, sms-szolgáltatás, meghatározott számú díjmentes átutalás stb.). Van olyan szolgáltatás, amely csak akkor vehető igénybe, ha az ügyfél erre a fizetési számlára utaltatja a jövedelmét. Ilyen például a folyószámlahitel-keret. A szolgáltatók további feltételeket is megszabhatnak egy-egy kedvezmény igénybevételéhez. Ilyen lehet az előre meghatározott jövedelem érkeztetése vagy bizonyos tranzakciók elvégzése.

A pénzügyi intézmények kínálatában több hasonló ajánlat is szerepel, a megfelelő számlatermék kiválasztása előtt célszerű néhány szempont alapján tudatosan összehasonlítani a különféle ajánlatokat.

Mielőtt döntene, gondolja át az alábbiakat!

Mire akarja használni a számlát?
Milyen szolgáltatásokat szeretne igénybe venni a számlához?
• Van-e szüksége mobilbankra?
• Várhatóan mekkora összegek és milyen rendszerességgel érkeznek a számlára?
• Havonta hányszor és mekkora összegben végezne átutalásokat, beszedéseket, fizetési kérelem küldést és fogadást, vagy QR-kódos fizetést?
• Havonta hányszor és mekkora összeget venne fel számlájáról készpénzben?
Milyen típusú tranzakciókat szeretne végezni?
Személyesen vagy elektronikus úton szeretné intézni pénzügyeit?
• Szokott-e vásárolni interneten?
• Szeretné-e megtakarításait elkülönítetten kezelni?
Fontos-e a számlán tartott pénz után kapható kamat mértéke?
Szüksége van-e biztonsági hitelkeretre abban az esetben, ha nem várt események következnének be?
• Egyes fizetési számlák megnyitása életkorhoz, tanulói vagy nyugdíjas jogviszonyhoz kötött, illetve léteznek speciális, bizonyos szakmában dolgozó ügyfelek részére kínált számlacsomagok is. Érdemes ezekről a speciális köröknek kínált számlákról is tájékozódni.
• Ha számlájához bankkártyát is szeretne, a Bankkártyák menüpont alatt található cikkeinkből tájékozódhat a kártyák típusairól, és megtudhatja, milyen szempontokat érdemes szem előtt tartani bankkártyaigénylés előtt.

Ha minden kérdésére megvan a válasz, keressen fel több pénzforgalmi szolgáltatót és kérjen ajánlatot, majd a megadott szempontok alapján hasonlítsa össze azokat. Ha nem szeretne személyesen bemenni a fiókba, a szolgáltatók hirdetményei, kondíciós listái és a díjjegyzékek elérhetőek az interneten is. Figyeljen a különböző akciós ajánlatokra! Előfordulhat olyan helyzet is, hogy az egyik intézmény akciós kínálatánál kedvezőbb egy másik intézmény nem akciós ajánlata.

Amennyiben hitelfelvétel vagy befektetés előtt áll, egyéb szempontokat is érdemes megvizsgálnia egy szolgáltató- vagy számlaválasztás kapcsán. Kérdezzen rá, hogy milyen fizetésiszámla-konstrukció igénybevételére nyílik lehetőség akkor, ha az Ön által kiválasztott pénzügyi szolgáltatónál vesz fel hitelt, vagy fekteti be a pénzét.

Amennyiben a számlacsomag esetén kedvezményt nyújt a szolgáltató, annak mi a feltétele?

A pénzügyi intézmények előírhatják a számlán elvárható egyenleget vagy a minimális jóváírási összeget, jövedelemátutalási kötelezettséget, esetleg havonta meghatározott számú tranzakció lebonyolítását vagy közüzemi számlák fizetési számláról történő kiegyenlítését is. A hirdetményekben, kondíciós listákban részletesen felsorolják ezeket a feltételeket. A számlacsomag kiválasztásánál érdemes figyelembe venni, hogy az ott feltüntetett díjak, kedvezmények csak az előírt feltételek teljesítése esetén érvényesek. Amennyiben az ügyfél nem tudja teljesíteni az előírt feltételeket, úgy a díjak általában kedvezőtlenül módosulhatnak, elveszhet a kedvezmény, vagy az ügyfél a továbbiakban nem lesz jogosult a számlacsomag használatára. Érdemes tehát az ajánlatokat e tekintetben is összehasonlítani.

Milyen költségek kapcsolódhatnak a számla használatához?

A pénzforgalmi szolgáltatók a fizetési számla és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások költségeiről, díjairól kötelesek tájékoztatni az ügyfeleket a fiókokban és az intézményi honlapokon hozzáférhető hirdetményeken, kondíciós listákon, díjjegyzékeken keresztül. A számlahasználat tényleges költségeinek a számlakivonaton minden esetben szerepelnie kell. Ezen felül jogszabály szerint január 31-ig mindenkinek meg kell kapnia a díjkimutatást, ami tartalmazza az előző évben igénybe vett összes szolgáltatást és a számlacsomaghoz kapcsolódó összes díjat. Ezt minden évben érdemes részletesen átnézni, hogy valóban azokért a szolgáltatásokért fizettem, amikre szükségem van és a fizetett díjak összhangban vannak a várakozásainkkal. Egyes költségekkel rendszeresen (például: számlavezetési díj), míg más költségekkel esetenként, egy-egy tranzakció elvégzése, szolgáltatás igénybevétele után (például: készpénzfelvétel, átutalás díja stb.) kell számolni. Fontos tudnivaló, hogy bizonyos költségeket akkor is meg kell fizetni, ha számlánkat egyáltalán nem használjuk (ilyen például a havi számlavezetési díj).

Tranzakciós illeték

A bankszámlahasználat egyik rendszeres költsége a tranzakciós illeték, amelynek mértékét jogszabály rögzíti, és amely minden klasszikus banki tranzakciót érint, így az átutalást, a csoportos beszedést, a bankfióki, postai vagy ATM-es készpénzfelvételt, a pénzváltást, valamint az értékpapír-vásárlást (de az -eladást, illetve a Magyar Államkincstárnál és postán vásárolt értékpapírokat nem).

Mértéke 2024. augusztus 1-jétől a nem készpénzes tranzakcióknál 0,45%, de legfeljebb 20 ezer forint, míg a készpénzt érintő tranzakciók esetében 0,9%.

További kiegészítő illeték terheli 2024. október 1-jétől azokat az ügyleteket, amelyek során különböző pénznemek közötti átváltásra kerül sor. Ennek mértéke tranzakciónként 0,45%, de legfeljebb 20 ezer forint, amit az átalános tranzakciós illetéken felül kell megfizetni, azonban ez az illeték nem vonatkozik a bankkártyás műveletekre.


Az Ön fizetési számlája testreszabott?

Nemcsak a számlanyitás előtt, hanem a nyitást követően is érdemes összehasonlítani bizonyos időközönként a szolgáltatók ajánlatait, hiszen a megváltozott fizetési szokások miatt vagy a megváltozott élethelyzetből adódóan (például házasság, gyermek születése, költözés) előfordulhat, hogy talál kedvezőbbet a már meglévő számlakonstrukciónál. 

Bizonyos időközönként, de legalább évente, a díjkimutatás kézhezvételekor akkor is érdemes összehasonlítani meglévő fizetési számlánk feltételeit más pénzügyi intézmények szolgáltatásaival, ha lényeges változás nem következik be életünkben. A pénzforgalmi szolgáltatók folyamatosan bővítik kínálatukat, így könnyen előfordulhat, hogy a meglévőnél kedvezőbb, a használati szokásokhoz jobban illeszkedő ajánlatot találunk. Érdemes továbbá átgondolni, hogy meglévő szolgáltatásai lecserélhetőek-e hasonló funkciójú olcsóbb szolgáltatásokra (pl. SMS helyett mobilbanki értesítés, dombornyomott bankkártya helyett normál kártya). 

Akár új számla nyitásáról, akár számla-, vagy szolgáltatóváltásról van szó, a számlák, számlacsomagok kondícióit illetően a tájékozódáshoz segítséget nyújt az MNB honlapján található ingyenes Bankszámlaválasztó program. Az alkalmazásban életkorának és alapvető számlahasználati szokásainak függvényében, úgynevezett "profilt" választhat. Ezután néhány feltétel kitöltésével (például SMS-szolgáltatás vagy digitalizálható betéti kártyára vonatkozó elvárás megadásával) megtekintheti az Ön számára rendelkezésre álló számlatermékek körét. A program segítségével kalkulálhatja becsült számlahasználati költséget is.

Amennyiben meglévő fizetési számláját megszüntetné, a teendőkről alábbi cikkünkben olvashat bővebben. Ha szolgáltatót is váltana, az ügyintézés egyetlen meghatalmazás aláírásával, akár 13 munkanapon belül bonyolítható. Erről a szolgáltatásról az egyszerűsített bankváltásról szóló cikkünkben talál részletes információt. Ha Ön nyilatkozik arról, hogy még nem rendelkezik fizetési számlával, vagy a meglévő számláját felmondja, lehetősége van egy jogszabályban rögzített díjú számlát nyitni. Erről bővebben az Alapszámla című cikkünkben olvashat. Amennyiben az egyes szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjakat szeretné egyszerűen összehasonlítani, válassza a Díjjegyzék-összehasonlító alkalmazást!

Bankváltással kapcsolatban további hasznos információkat ezen a linken talál.

Utolsó frissítés: 2024. július 26.

Az elektronikus banki szolgáltatások

Az elektronikus banki szolgáltatás – gyakori nevén e-banking vagy home banking – alatt minden olyan elektronikus pénzügyi szolgáltatást értünk, amelynek segítségével egyszerűen, gyorsan, akár otthonról is intézhetjük mindennapos pénzügyeinket. Ez azt jelenti, hogy telefonon vagy interneten keresztül "bankolhatunk". Egyes pénzügyi intézményeknél már a számla megnyitásához sem szükséges a fiókba menni, az a megfelelő garanciák biztosításával megtehető akár videó hívás közben otthonról is.

Az elektronikus pénzügyi szolgáltatások előnyei

  • Nincs időbeli korlát, a szolgáltatás a hét valamennyi napjának 24 órájában hozzáférhető.
  • Nincs térbeli korlát, akár otthonról, akár a világ bármely pontjáról elérhető.
  • Rugalmas.
  • Gyors, mivel nem kell a fiókban várakozni, a műveletek néhány perc alatt végrehajthatók.
  • Könnyen kezelhető, amennyiben figyelmesen áttanulmányozzuk és követjük a használati utasításokat, a tranzakció teljesítésére vonatkozó szabályokat.
  • Gazdaságos, általában a fiókinál kedvezőbb díjakkal adhatjuk le megbízásainkat.
  • Biztonságos, mivel az adatok védelméről titkosított adatkapcsolat és nemzetközi biztonsági szabványok alkalmazása gondoskodik. Fontos azonban, hogy belépési adatainkat soha senkinek ne adjuk meg, illetve minden esetben győződjünk meg, hogy a bankunk valódi felületén lépünk be, nem egy lemásolt csaló oldalon. Továbbá más kérésére semmilyen esetben ne telepítsünk távoli hozzáférést biztosító programot (például AnyDesk, TeamViewer), mivel ezek segítségével a csalók megszerezhetik a belépési adatainkat. A bankunk soha, semmilyen esetben nem kér ezt tőlünk.

Utolsó frissítés: 2024. október 24.

Fizetési számlához kapcsolódó szolgáltatások

Fizetési számla nyitásakor fontos, hogy tisztában legyünk a saját számlahasználati igényeinkkel, illetve szokásainkkal, hiszen felesleges fizetni olyan szolgáltatásokért, amelyet egyáltalán nem veszünk igénybe.  Fontos azonban, hogy azok a szolgáltatások elérhetőek legyenek, amelyekre rendszeresen szükségünk van, mint például az egyszerűen használható mobilbank, elérhető ATM vagy bankfiók a közelben stb.

A fizetési számla alapvetően fizetési műveletek teljesítésére szolgál. Ilyen például az átutalás, a fizetési kérelem, a QR-kódos fizetés, a beszedés, a bankkártyás vásárlás, vagy a készpénzfelvétel. A fizetési műveletek mellett rengeteg egyéb kiegészítő szolgáltatást is nyújthat a pénzintézet a számlához kapcsolódóan. Többek között  hagyományos plasztik vagy digitalizálható bankkártyát, mobilalkalmazáson keresztüli (push) és SMS-értesítést a tranzakciók után, mobilbank, vagy internetbank elérést, mobilbanki applikációt, hitellehetőségeket, megtakarításokat és akár biztosítási szolgáltatásokat is.

A különböző számlatermékeket a szolgáltatók kapcsolódó szolgáltatásként önállóan vagy egy-egy számlacsomag részeként, automatikusan kínálják. Amennyiben olyan számlacsomagot választ, amelyből hiányzik az igénye szerinti szolgáltatás vagy azt magas költségek mellett tudná csak használni, akkor érdemes arról tájékozódni, hogy az választható-e a kiválasztott számlacsomaghoz van-e másik hasonló számlacsomag, melynek részeként alacsonyabb költségekkel elérhető a szolgáltatás.

Utolsó frissítés: 2024. október 28.

Fizetési számla megszüntetése

Mielőtt felmondaná fizetési számlára vonatkozó szerződését (pl. a fizetési számlának minősülő bankszámla szerződését vagy több esetben az új típusú pénzforgalmi szolgáltatók szolgáltatásaihoz kapcsolódó számla szerződését), feltétlenül gondolja át az alábbiakat!Mielőtt felmondaná bankszámlaszerződését, feltétlenül érdemes néhány dolgot átgondolnia.

TIPPEK A FIZETÉSI SZÁMLA MEGSZÜNTETÉSÉHEZ

A bankszámlaszerződést az ügyfél és a számlavezető intézmény egyaránt felmondhatja. A pénzügyi szolgáltató részéről a számlaszerződés felmondásához vezethet például, ha a számla tulajdonosa súlyos szerződésszegést követ el vagy meghal. Amennyiben az ügyfél mondja fel a szerződést, előtte feltétlenül érdemes néhány dolgot átgondolni.

  • A fizetési számlára vonatkozó szerződést az ügyfél és a számlavezető intézmény egyaránt felmondhatja. A pénzügyi szolgáltató részéről a számlaszerződés felmondásához vezethet például, ha a számla tulajdonosa súlyos szerződésszegést követ el (pl. nem fizeti a számlához kapcsolódó díjakat) vagy meghal. Amennyiben az ügyfél mondja fel a szerződést, előtte feltétlenül érdemes néhány dolgot szem előtt tartani. 
  • Felmondási idő kikötésének hiányában az ügyfél a szerződést bármikor, azonnali hatállyal felmondhatja. Az intézmény maximum egy hónapos felmondási időt köthet ki. Az intézmény a szerződés felmondására vonatkozó jognyilatkozatot köteles befogadni, függetlenül attól, hogy az adott fizetési számlához kapcsolódik-e fennálló tartozás vagy egyéb szolgáltatás is, azonban a kapcsolódó szolgáltatásokat rendezni szükséges. Érdemes rákérdezni, hogy a számlaszerződés mellett vannak-e egyéb olyan – korábban önálló szerződés megkötésével vagy a keretszerződésben igényelt – szolgáltatások, amelyeket külön fel kell mondani, mert azok a számlazárással automatikusan nem szűnnek meg. 
  • Érdemes arra is figyelni, hogy más banki szolgáltatás, pl. hitel esetén kaptunk-e kedvezményt a számlavezetéssel összefüggésben, mivel ha lezárjuk a számlánkat, akkor ezeket a kedvezményeket elveszíthetjük, illetve szükség lehet akár szerződésmódosításra vagy például a hiteltörlesztési számlaszámunk megváltoztatására.
  • A megszüntetendő számlához fizetési kártya (pl. bankkártya) is tartozhat. A fizetési kártyát a pénzforgalmi szolgáltatók (pl. bankok) már a felmondás alkalmával visszakérhetik, ezt követően egyúttal érvénytelenítik is. Előfordulhat, hogy nem kérik vissza a kártyát, de a felmondást követő használat esetén az ATM bevonja azt, illetve vásárlásra sem használható. Ugyanez igaz a társkártyára is.
  • A pénzforgalmi szolgáltatók a számla felmondása esetén a számlavezetési díjat a felmondási idő leteltéig felszámítják, mivel a számlavezetőnek és az ügyfélnek a számla bezárásakor el kell egymással számolniuk.
  • Ugyan a felmondásért a számlavezető külön díjat vagy költséget nem számíthat fel, ha a számlát a megnyitásától számított 6 hónap elteltével szüntetik meg, ugyanakkor a számlavezetőnek járó díjak és költségek levonása után fennmaradó pénz átutalásáért, vagy készpénzben történő felvételéért díj járhat.
  • Amennyiben a megszüntetni szándékozott számlához hitelkeret is kapcsolódik, a hitelkeret terhére igénybe vett összeget a számla megszüntetésével egyidejűleg vissza kell fizetni az esedékes kamatokkal és díjakkal együtt
  • Lekötött betét esetén a számlatulajdonos dönthet arról, hogy a betétet azonnali visszavezetéssel megszünteti (ebben az esetben kamatveszteség éri), vagy a számlamegszüntetéssel megvárja a betét futamidő végén történő visszavezetését.
  • Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az Európai Unió szabályozása értelmében egyablakos ügyintézés keretében lehetőség van a fizetési számla megszüntetésére számlaváltással egybekötve, amivel jelentős idő és utánajárás spórolható meg. Az egyszerű számlaváltással kapcsolatos részletekről az alábbi linken olvashat, valamint az új szolgáltatónál érdemes érdeklődni.

Utolsó frissítés: 2021. október 4.

Teendők veszélybe került bankszámla, eltűnt bankkártya esetén

A mindennapi bankolást, bankszámlákkal kapcsolatos ügyeket ma már számtalan eszköznek köszönhetően kényelmesebben intézhetjük: bank- vagy hitelkártyával egyszerűen, akár érintés nélkül fizethetünk a boltban, laptopunkról vagy telefonunkról pillanatok alatt indíthatunk átutalást vagy állíthatunk be csoportos beszedést, és például számlatörténetünket is gyorsan lekérhetjük. De mi a teendő akkor, ha ezek az eszközök illetéktelenek kezébe kerülnek.

Mit tegyen, ha elhagyta vagy ellopták bankkártyáját, vagy azt a telefonját, laptopját, amelyen mobilbanki vagy internetbanki hozzáférése volt? És akkor, ha a számlakivonatán olyan fizetési tranzakciót lát, amelyet előzetesen nem hagyott jóvá?

Ne késlekedjen! Azonnal jelentse be az esetet számlavezető bankjánál! Azon túl, hogy ez saját érdeke, a banki ügyfeleknek törvényi kötelezettsége is, hogy ha számlája illetéktelen használatát észleli (pl. a számlatulajdonos által jóvá nem hagyott átutalást), vagy elvesztette, ill. ellopták bankkártyáját, akkor a bank által biztosított módon az észlelést követően azonnal bejelentse az eseményt. Ennek érdekében a bankok jogszabály alapján kötelesek biztosítani a bejelentés lehetőségét, a hét minden napján, 0-24 óra között bármikor, ingyenesen.

Ha bármilyen gyanús tranzakciót észlel, vagy nem találja azt az eszközt, amelynek segítségével bankolni szokott, azonnal, késedelem nélkül hívja a számlavezető bankja telefonszámát, vagy menjen be a legközelebbi bankfiókba és jelentse be az esetet.

A bankszámlákat, bankkártyákat és az elektronikus bankfiókot érintő csalásokkal, valamint egyéb adathalász támadásokkal kapcsolatban bővebben olvashat a Digitális biztonság c. tartalmak között.  A tájékoztatók ismertetik a kibercsalások legjellemzőbb típusait, és arra is kitérnek, hogyan lehet védekezni az ilyen csaláskísérletek ellen, illetve mi a teendő kibertámadás esetén

Publikálva: 2023. március 27.

Az állományátruházás bankszámlával és kapcsolódó termékekkel összefüggő kérdései

Állományátruházás során sor kerülhet betét- és más visszafizetendő pénzeszköz-állomány, pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződésállomány, továbbá hitel-, kölcsön-, és pénzügyi lízingszerződés-állomány, illetve követelésvásárlásból származó állomány átruházására is. Az állományátruházás az átadó intézmény (Átadó) és a szerződéseket átvevő intézmény (Átvevő) megállapodása alapján történik, melyhez szükséges a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélye. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az átadott állomány részét képező szerződésekből eredő, Átadót megillető jogok és az őt terhelő kötelezettségek az Átvevőre hárulnak.

Az állományátruházás esetén a szerződés biztosítékai nem szűnnek meg, illetve nem szükséges hozzá a szerződésben maradó fél, vagyis az ügyfél hozzájárulása (jognyilatkozata). Az állományátruházással a szolgáltatást nyújtó szerződő fél személyében áll be változás. Amennyiben az Ön hitelintézettel kötött szerződése is része az átruházandó állománynak, úgy az átruházás időpontját követően Ön már nem maradhat az Átadó ügyfele a továbbiakban.

Megtarthatom a jelenlegi bankszámlaszámomat az átruházást követően?

A korábbi bankszámlaszámok az átruházás napját megelőző nap végével megszűnnek. Az Átvevő új számlaszámot generál az Ön számára.

A munkáltatóm a bankszámlámra utalja a jövedelmemet. Szükséges tájékoztatnom őt az új bankszámlaszámomról, vagy ezt az Átvevő szolgáltató megteszi?

A későbbi kellemetlenségek elkerülése végett a jövedelmet utaló munkáltatót, valamint minden olyan partnert, aki utalni szokott a bankszámlájára, Önnek haladéktalanul tájékoztatnia kell arról, hogy a bankszámlaszám megváltozik. Az Átvevő az átruházást megelőzően tájékoztatja Önt az új számlaszámáról.

Mit történik azokkal a lekötött betétekkel, melyek lejárata az átruházás napját követő napokra esik?

Az átruházás időpontjában folyamatban lévő lekötött betéteket az Átvevő változatlan kondíciókkal kezeli tovább. Az első lejáratot/fordulónapot követő pontos részletekről az Átadó tájékoztatja Önt írásban.

Csoportos beszedési megbízással fizetem a közüzemi díjakat és egyéb számláimat. Az Átvevőnél vagy a szolgáltatónál újra meg kell adnom ezeket a felhatalmazásokat?

A bankszámlaszám változása miatt a csoportos beszedési megbízás teljesítésére szóló felhatalmazások módosítására van szükség, kivéve, ha az Átvevő és az Átadó erről másként nem rendelkezik.

Mi történik azokkal a csoportos beszedési megbízásaimmal, amelyeket nem töröltem az átruházás dátumát megelőzően?

Amennyiben az Átadó és Átvevő úgy állapodik meg, hogy a csoportos beszedési megbízások módosítására nincs szükség, úgy az átruházást követően az aktív megbízások továbbra is érvényben maradnak. Az inaktív, de nem törölt megbízások újra aktívvá válhatnak. Erről Önt az Átvevő részletesen tájékoztatja.

A havi számlakivonataimat az internetbankon keresztül szoktam megtekinteni. Az utolsó számlakivonat milyen úton jut el hozzám, ha az átruházást követően már nem érem el az Átadó internetbankos felületét?

A pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződés-állomány átruházásával minden pénzforgalmi szolgáltatáshoz kapcsolódó szerződés is átruházásra kerül. E kapcsolódó szerződések átruházásáról, illetőleg az ilyen szerződés alapján nyújtott szolgáltatások igénybevételének részleteiről, feltételeiről az Átadó és az Átvevő tájékoztatja Önt.

A későbbi félreértések elkerülése végett javasoljuk, hogy az eddigi bankszámlakivonatait töltse le az internetbankos felületről.

Az átruházás dátuma előtti ügylettel kapcsolatos problémám van. Az átruházás napját követően melyik intézményhez nyújthatok be panaszt?

Ha a panaszbejelentés olyan bankszámlaszerződést érint, amely az átadás időpontjáig megszüntetésre került, a panaszt – tárgyától függően – mind az Átadó, mind az Átvevő részére bejelentheti.

Amennyiben a panasszal érintett bankszámlaszerződés átadásra kerül az Átvevő részére, a bejelentést az Átvevő felé kell megtennie.

Az Átadó által vezetett bankszámlámhoz kapcsolódó nyilatkozatom alapján jogosult vagyok a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételre. Ha új számlaszámot kapok, arra is vonatkozni fog a nyilatkozatom?

Igen, az átruházás időpontjában az Átadó által nyilvántartott érvényes ingyenes készpénzfelvételi nyilatkozatok az állományátruházás részeként átadásra kerülnek az Átvevőnek. Ebben az esetben nincs teendője.

Az Átadó által vezetett bankszámlámhoz korábban haláleseti kedvezményezettet is megjelöltem. Érvényes lesz a nyilatkozatom az Átvevőnél nyilvántartott új számlaszámomra is?

Igen, a haláleseti kedvezményezettekkel kapcsolatos adatok az átruházással egyidejűleg átadásra kerülnek az Átvevő részére. A nyilatkozatok érvényben maradnak az átruházást követően is, így Önnek ebben az esetben nincs teendője.

Meddig tudom használni az Átadó által kibocsátott bankkártyámat?

Alapesetben az Átadó által kibocsátott bankkártyák az átruházás dátumát megelőző nap végéig használhatók. A bankkártya váltásáról és pontos ütemezéséről az Átvevő szolgáltató írásban tájékoztatja Önt.

Jár-e költséggel az, hogy az Átvevő új bankkártyát bocsát a rendelkezésemre?

Nem. Ha Ön aktív vagy aktívvá tehető bankkártyával rendelkezik az Átadónál, az Átvevő díjmentesen biztosítja az Ön számára az új bankkártyáját.

Milyen bankkártya limittel tudom majd használni az új kártyát?

A készpénzfelvételi, valamint vásárlási limitről az Átvevő nyújt tájékoztatást Önnek.

Az internetes felületeken korábban rögzített bankkártya-adatokat szükséges módosítanom, miután Átadó által kiállított bankkártyám érvényessége megszűnik?

Igen, annak érdekében, hogy a fizetések a későbbiekben is teljesüljenek, a rögzített bankkártya-adatokat az átruházás időpontját követően – az új, Átvevő által kibocsátott bankkártya adatai alapján – módosítani szükséges.

Hogyan tudom beszerezni az Átadónál vezetett számlámra vonatkozó adatokat/befizetésekről szóló igazolásokat?

Amennyiben rendelkezik internetbankos hozzáféréssel, úgy javasoljuk, hogy töltse le az adatokat. Amennyiben ilyen szolgáltatással nem rendelkezik, úgy szándékát jelezze az Átadónál az átruházás dátumát megelőző utolsó banki munkanapig. Ezen időpontot követően az Átvevőnél tudja jelezni erre irányuló kérését.

Ha az átruházás időpontjában kivizsgálás alatt lévő bankkártyás tranzakciót érintő panaszom van az Átadónál, kitől fogok választ kapni a reklamációmra?

A reklamációval kapcsolatos kivizsgálást az Átadó fogja elvégezni, és a kivizsgálás eredményéről a Nemzetközi Kártyatársasági szabályokat betartva tájékoztatást fog küldeni az átruházás időpontját követően is.

Az Átadónál bankszámla-tulajdonosként megadtam a házastársamat önálló/együttes számla feletti rendelkezésre jogosultnak. Gyakorolhatja-e a bankszámla feletti rendelkezési jogát az Átvevő által vezetett bankszámla felett is?

A szerződésben meghatározott módon gyakorolt számla feletti rendelkezési jogot az átruházás nem érinti, mindazonáltal javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot az Átvevővel a számlához való hozzáférést biztosító rendelkezések ellenőrzése, egyeztetése érdekében.

Mi történik a bankszámlámhoz beállított szolgáltatásokkal?

A kapcsolódó szolgáltatásokról Átadó és/vagy az Átvevő fogja Önt részletesen tájékoztatni. Amennyiben további kérdése merül fel, javasoljuk, hogy a számlához kapcsolódó szolgáltatások további zavartalan igénybevételének biztosítása érdekében vegye fel a kapcsolatot az Átvevővel.

Meddig tudom használni az internetbank szolgáltatást, lesz-e kimaradás a szolgáltatásban az átadás időpontjában?

Az Átadó internetbankos felületét maximum az átruházás időpontját megelőző nap végéig tudja használni. A pontos dátumról, az átállásról, valamint az esetleges kimaradásokról az Átvevő részletesen tájékoztatja Önt.

Meddig tudom használni a mobilbankos szolgáltatást, az átadás során számítanom kell-e a szolgáltatás szüneteltetésére?

Az Átadó mobilkankos szolgáltatását maximum az átruházás időpontját megelőző nap végéig tudja használni. A pontos dátumról, az átállásról, valamint az esetleges kimaradásokról az Átvevő részletesen tájékoztatja Önt.

Mi a teendőm, ha nem szeretném, hogy a bankszámlámat az Átvevő vezesse?

Amennyiben a szerződésének átruházása és/vagy az üzletszabályzat és a vonatkozó hirdetmények módosítása az Ön számára nem elfogadható, az átadás időpontja előtt lehetősége van a szerződését az állományátruházás napjáig díjmentesen, írásban felmondani.

Hogyan mondhatom fel a szerződésemet?

Az írásos felmondás benyújtására lehetőség van személyesen az Átadó erre kijelölt ügyfélszolgálatain, a meghirdetett nyitvatartási időben és postai úton is az Átadó postacímére küldve. Arra fokozottan ügyeljen, hogy amennyiben díj-, vagy egyéb tartozása áll fenn, úgy a szolgáltató a felmondást követően is követelheti a tartozásának kiegyenlítését.

Milyen határidőre kell figyelnem a felmondásnál?

Szerződése felmondására az Átadónál az átruházás napjáig van lehetősége. Javasoljuk azonban, hogy felmondását – annak feldolgozhatósága érdekében – legkésőbb az átruházás időpontját megelőző utolsó banki napig juttassa el az Átadóhoz, mivel az csak abban az esetben érvényes, ha arról az Átadó tudomást szerez.

Mit jelent az, hogy díjmentes a felmondás?

Ön az átadás időpontjáig jogosult szerződését díjmentesen írásban felmondani.

Egyéb, a számlán megjelenő egyenleg harmadik szolgáltatóhoz történő áthelyezésével kapcsolatos költségek tekintetében, érdeklődjön az Átadó intézménynél!

Felmondás esetén mikor kapom meg a szerződésemet megszüntető dokumentumokat?

Felmondása esetén az Átadó legkésőbb 30 napon belül számol el Önnel. Ehhez postai úton levélben megküldi a Szerződés megszüntetésére vonatkozó dokumentumot, a bankszámla zárókivonatát és intézkedik a bankszámlán fennmaradt egyenleg kiutalásáról az Ön által megadott célszámlára. Az elszámolás folyamatára vonatkozóan az Átadó részletes tájékoztatást nyújt az érintett fogyasztók részére.

Utolsó frissítés: 2022. augusztus 16.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem