Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Bankszámlák

nyomtatás

Fizetési számlák - bankszámlák és folyószámlák

A köznyelvben bankszámlának vagy folyószámlának nevezett, pénzügyi intézmény által vezetett számlát a hatályos jogszabályok fizetési számlának nevezik. Azért ezt az elnevezést használják, mert pénzküldésre használható számlát manapság már nemcsak a hagyományos bankok vezethetnek, hanem új típusú, nem banki pénzforgalmi szolgáltatók is.

A fizetési számla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően erre érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy fizetési számlája valóban azt nyújtsa, amire Önnek szüksége van, körültekintően kell választania..

 

Fizetésiszámla-választás
és -nyitás

Mielőtt kiválasztaná fizetési számláját, kérje több intézmény ajánlatát, hiszen a megalapozott döntés az Ön érdeke! Egy testreszabott számlával a költségeken is spórolhatt.

Manapság szinte nélkülözhetetlen, hogy fizetési számlával rendelkezzünk, hiszen a munkáltatók többsége erre utalja a fizetést, a hitelezők fizetési számlára folyósítják a kölcsönöket, de a különböző közüzemi és egyéb szolgáltatók is a számláról történő befizetést részesítik előnyben. Egy fizetési számla praktikus és hasznos dolog, amely sok szempontból megkönnyítheti életét, főként, ha kihasználja az általa igénybe vehető szolgáltatásokat. A megkötött számlaszerződés alapján a pénzügyi intézmény nyilvántartja a számlára érkező összegeket, valamint a számlatulajdonos rendelkezése szerint teljesíti a kifizetéseket, megbízásokat.

A fizetésiszámla-választás és nyitás szempontjai

A pénzügyi szolgáltatók az egyszerű fizetési számla mellett úgynevezett számlacsomagokat is kínálnak az ügyfeleknek, amelyeket az egyes felhasználói szokásoknak megfelelően alakítanak ki. Ahogy azt a nevük is jelzi, „csomagban” értékesítik a számlát és a hozzá kapcsolható szolgáltatásokat (például: internetbank, sms-szolgáltatás, biztosítás stb.). Van olyan szolgáltatás, amely csak akkor vehető igénybe, ha az ügyfél erre a fizetési számlára utaltatja a jövedelmét. Ilyen például a folyószámlahitel-keret. A szolgáltatók további feltételeket is megszabhatnak egy-egy kedvezmény igénybevételéhez. Ilyen lehet az előre meghatározott minimum utalások száma.

A pénzügyi intézmények kínálatában több hasonló ajánlat is szerepel, a megfelelő számlatermék kiválasztása előtt célszerű néhány szempont alapján tudatosan összehasonlítani a különféle ajánlatokat.

Mielőtt döntene, gondolja át az alábbiakat.

  • Mire akarja használni a számlát?
  • Milyen szolgáltatásokat szeretne igénybe venni a számlához?
  • Várhatóan mekkora összegek és milyen rendszerességgel érkeznek a számlára?
  • Havonta hányszor és mekkora összeget venne fel számlájáról készpénzben?
  • Milyen típusú tranzakciókat szeretne végezni?
  • Személyesen vagy elektronikus úton szeretné intézni pénzügyeit?
  • Szokott-e vásárolni interneten?
  • Szeretné-e megtakarításait elkülönítetten kezelni?
  • Fontos-e a számlán tartott pénz után kapható kamat mértéke?
  • Szüksége van-e biztonsági hitelkeretre abban az esetben, ha nem várt események következnének be?
  • Egyes fizetési számlák megnyitása életkorhoz, tanulói vagy nyugdíjas jogviszonyhoz kötött, illetve léteznek speciális, bizonyos szakmában dolgozó ügyfelek részére kínált számlacsomagok is. Érdemes ezekről a speciális köröknek kínált számlákról is tájékozódni.
  • Ha számlájához bankkártyát is szeretne, a Bankkártyák menüpont alatt található cikkeinkből tájékozódhat a kártyák típusairól, és megtudhatja, milyen szempontokat érdemes szem előtt tartani bankkártyaigénylés előtt.

Ha minden kérdésére megvan a válasz, keressen fel több pénzforgalmi szolgáltatót és kérjen ajánlatot, majd a megadott szempontok alapján hasonlítsa össze azokat. Ha nem szeretne személyesen bemenni a fiókba, a szolgáltatók hirdetményei, kondíciós listái és a díjjegyzékek elérhetőek az interneten is. Figyeljen a különböző akciós ajánlatokra! Előfordulhat olyan helyzet is, hogy az egyik intézmény akciós kínálatánál kedvezőbb egy másik intézmény nem akciós ajánlata.

Amennyiben hitelfelvétel vagy befektetés előtt áll, egyéb szempontokat is érdemes megvizsgálnia egy bank- vagy számlaválasztás kapcsán. Kérdezzen rá, hogy milyen fizetésiszámla-konstrukció igénybevételére nyílik lehetőség akkor, ha az Ön által kiválasztott pénzügyi szolgáltatónál vesz fel hitelt, vagy fekteti be a pénzét.

Amennyiben a számlacsomag esetén kedvezményt nyújt a szolgáltató, annak mi a feltétele?

A pénzügyi intézmények előírhatják a számlán elvárható egyenleget vagy a minimális jóváírási összeget, jövedelemátutalási kötelezettséget, esetleg havonta meghatározott számú tranzakció lebonyolítását vagy közüzemi számlák fizetési számláról történő kiegyenlítését is. A hirdetményekben, kondíciós listákban részletesen felsorolják ezeket a feltételeket. A számlacsomag kiválasztásánál érdemes figyelembe venni, hogy az ott feltüntetett díjak, kedvezmények csak az előírt feltételek teljesítése esetén érvényesek. Amennyiben az ügyfél nem tudja teljesíteni az előírt feltételeket, úgy a díjak általában kedvezőtlenül módosulhatnak, elveszhet a kedvezmény, vagy az ügyfél a továbbiakban nem lesz jogosult a számlacsomag használatára. Érdemes tehát az ajánlatokat e tekintetben is összehasonlítani.

Milyen költségek kapcsolódhatnak a számla használatához?

A pénzforgalmi szolgáltatók a fizetési számla és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások költségeiről, díjairól kötelesek tájékoztatni az ügyfeleket a fiókokban és az intézményi honlapokon hozzáférhető hirdetményeken, kondíciós listákon, díjjegyzékeken keresztül. A számlahasználat tényleges költségeinek a számlakivonaton minden esetben szerepelnie kell. Egyes költségekkel rendszeresen (például: számlavezetési díj), míg más költségekkel esetenként, egy-egy tranzakció elvégzése, szolgáltatás igénybevétele után (például: készpénzfelvétel, átutalás díja stb.) kell számolni. Fontos tudnivaló, hogy bizonyos költségeket akkor is meg kell fizetni, ha számlánkat egyáltalán nem használjuk (ilyen például a havi számlavezetési díj).

Az Ön fizetési számlája testreszabott?

Nemcsak a számlanyitás előtt, hanem a nyitást követően is érdemes összehasonlítani bizonyos időközönként a szolgáltatók ajánlatait, hiszen a megváltozott élethelyzetből adódóan (például házasság, gyermek születése, költözés) előfordulhat, hogy talál kedvezőbbet a már meglévő számlakonstrukciónál. Akkor is érdemes bizonyos időközönként összehasonlítani meglévő fizetési számlánk feltételeit más pénzügyi intézmények szolgáltatásaival, ha lényeges változás nem következik be életünkben, mert a pénzforgalmi szolgáltatók folyamatosan bővítik kínálatukat, így könnyen előfordulhat, hogy a meglévőnél kedvezőbb ajánlatot találunk. Akár új számla nyitásáról, akár számla-, vagy szolgáltatóváltásról van szó, a számlák, számlacsomagok kondícióit illetően a tájékozódáshoz segítséget nyújt az MNB honlapján található ingyenes Bankszámlaválasztó program. Az alkalmazásban életkorának és alapvető számlahasználati szokásainak függvényében, úgynevezett "profilba" sorolhatja magát. Ezután néhány egyéb feltétel kitöltésével (például földrajzi elhelyezkedés megadásával) tovább szűkítheti az Ön számára rendelkezésre álló számlatermékek körét. A program segítségével kalkulálhatja a havi átlagos becsült számlahasználati költséget is.

Amennyiben meglévő fizetési számláját megszüntetné, a teendőkről alábbi cikkünkben olvashat bővebben. Ha szolgáltatót is váltana, az ügyintézés egyetlen meghatalmazás aláírásával, akár 13 munkanapon belül bonyolítható. Erről a szolgáltatásról az egyszerűsített bankváltásról szóló cikkünkben talál részletes információt. Ha Ön nyilatkozik arról, hogy még nem rendelkezik fizetési számlával, vagy a meglévő számláját felmondja, lehetősége van egy jogszabályban rögzített díjú számlát nyitni. Erről bővebben az Alapszámla című cikkünkben olvashat. Amennyiben az egyes szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjakat szeretné egyszerűen összehasonlítani, válassza a Díjjegyzék-összehasonlító alkalmazást!

Bankváltással kapcsolatban további hasznos információkat ezen a linken talál.

Utolsó frissítés: 2021. november 5.

Az elektronikus banki szolgáltatások

Az elektronikus banki szolgáltatás – gyakori nevén e-banking vagy home banking – alatt minden olyan elektronikus pénzügyi szolgáltatást értünk, amelynek segítségével egyszerűen, gyorsan, akár otthonról is intézhetjük mindennapos pénzügyeinket. Ez azt jelenti, hogy telefonon, vagy interneten keresztül "bankolhatunk". Egyes pénzügyi intézményeknél már a számla megnyitásához sem szükséges a fiókba menni, az a megfelelő garanciák biztosításával megtehető akár videó hívás közben otthonról is.

AZ ELEKTRONIKUS PÉNZÜGYI SZOLGÁLTATÁSOK ELŐNYEI

  • Nincs időbeli korlát, a szolgáltatás a hét valamennyi napjának 24 órájában hozzáférhető;
  • Nincs térbeli korlát, akár otthonról, akár a világ bármely pontjáról elérhető;
  • Rugalmas;
  • Gyors, mivel nem kell a fiókban várakozni, a műveletek néhány perc alatt végrehajthatók;
  • Könnyen kezelhető, amennyiben figyelmesen áttanulmányozzuk és követjük a használati utasításokat, a tranzakció teljesítésére vonatkozó szabályokat;
  • Gazdaságos, általában a fiókinál kedvezőbb díjakkal adhatjuk le megbízásainkat;
  • Biztonságos, mivel az adatok védelméről titkosított adatkapcsolat és nemzetközi biztonsági szabványok alkalmazása gondoskodik.

Utolsó frissítés: 2020. január 28.

Bankszámla-szolgáltatások

A bankszámlanyitáskor fontos, hogy tisztában legyünk a saját számlahasználati szokásainkkal, hiszen felesleges fizetni olyan szolgáltatásokért, amelyet egyáltalán nem veszünk igénybe.

A bankszámla alapvetően fizetési műveletek teljesítésére szolgál. Ilyen például az átutalás, a beszedés, a bankkártyás vásárlás, vagy a készpénzfelvétel. A fizetési műveletek mellett rengeteg egyéb kiegészítő szolgáltatást is nyújthat a pénzintézet a számlához kapcsolódóan. Többek között SMS értesítést a tranzakciók után, internetbankos elérést, hitellehetőségeket, megtakarításokat és akár biztosítási szolgáltatásokat.

A különböző bankszámlatermékeket a szolgáltatók kapcsolódó szolgáltatásként önállóan vagy egy-egy számlacsomag részeként, automatikusan kínálják. Amennyiben olyan számlacsomagot választ, amelyből hiányzik az igénye szerinti szolgáltatás, akkor érdemes arról tájékozódni, hogy az választható-e a kiválasztott számlacsomaghoz.

Utolsó frissítés: 2021. március 12.

Fizetési számla megszüntetése

A köznyelvben bankszámlának vagy folyószámlának nevezett, pénzügyi intézmény által vezetett számlát a hatályos jogszabályok fizetési számlának nevezik. Azért ezt az elnevezést használják, mert pénzküldésre használható számlát manapság már nemcsak a hagyományos bankok vezethetnek, hanem új típusú, nem banki pénzküldési szolgáltatók is. Mielőtt felmondaná fizetési számlára vonatkozó szerződését (pl. a fizetési számlának minősülő bankszámla szerződését vagy több esetben az új típusú pénzforgalmi szolgáltatók szolgáltatásaihoz kapcsolódó számla szerződését), feltétlenül gondolja át az alábbiakat!Mielőtt felmondaná bankszámlaszerződését, feltétlenül érdemes néhány dolgot átgondolnia.

TIPPEK A FIZETÉSI SZÁMLA MEGSZÜNTETÉSÉHEZ

A bankszámlaszerződést az ügyfél és a bankszámlavezető intézmény egyaránt felmondhatja. A pénzügyi szolgáltató részéről a számlaszerződés felmondásához vezethet például, ha a számla tulajdonosa súlyos szerződésszegést követ el vagy meghal. Amennyiben az ügyfél mondja fel a szerződést, előtte feltétlenül érdemes néhány dolgot átgondolni.

  • A fizetési számlára vonatkozó szerződést az ügyfél és a számlavezető intézmény egyaránt felmondhatja. A pénzügyi szolgáltató részéről a számlaszerződés felmondásához vezethet például, ha a számla tulajdonosa súlyos szerződésszegést követ el (pl. nem fizeti a számlához kapcsolódó díjakat) vagy meghal. Amennyiben az ügyfél mondja fel a szerződést, előtte feltétlenül érdemes néhány dolgot szem előtt tartani. 
  • Felmondási idő kikötésének hiányában az ügyfél a szerződést bármikor, azonnali hatállyal felmondhatja. Az intézmény maximum egy hónapos felmondási időt köthet ki. Az intézmény a szerződés felmondására vonatkozó jognyilatkozatot köteles befogadni, függetlenül attól, hogy az adott fizetési számlához kapcsolódik-e fennálló tartozás vagy egyéb szolgáltatás is, azonban a kapcsolódó szolgáltatásokat rendezni szükséges. Érdemes rákérdezni, hogy a számlaszerződés mellett vannak-e egyéb olyan – korábban önálló szerződés megkötésével vagy a keretszerződésben igényelt – szolgáltatások, amelyeket külön fel kell mondani, mert azok a számlazárással automatikusan nem szűnnek meg. 
  • Érdemes arra is figyelni, hogy más banki szolgáltatás, pl. hitel esetén kaptunk-e kedvezményt a számlavezetéssel összefüggésben, mivel ha lezárjuk a számlánkat, akkor ezeket a kedvezményeket elveszíthetjük, illetve szükség lehet akár szerződésmódosításra vagy például a hiteltörlesztési számlaszámunk megváltoztatására.
  • A megszüntetendő számlához fizetési kártya (pl. bankkártya) is tartozhat. A fizetési kártyát a pénzforgalmi szolgáltatók (pl. bankok) már a felmondás alkalmával visszakérhetik, ezt követően egyúttal érvénytelenítik is. Előfordulhat, hogy nem kérik vissza a kártyát, de a felmondást követő használat esetén az ATM bevonja azt, illetve vásárlásra sem használható. Ugyanez igaz a társkártyára is.
  • A pénzforgalmi szolgáltatók a számla felmondása esetén a számlavezetési díjat a felmondási idő leteltéig felszámítják, mivel a számlavezetőnek és az ügyfélnek a számla bezárásakor el kell egymással számolniuk.
  • Ugyan a felmondásért a számlavezető külön díjat vagy költséget nem számíthat fel, ha a számlát a megnyitásától számított 6 hónap elteltével szüntetik meg, ugyanakkor a számlavezetőnek járó díjak és költségek levonása után fennmaradó pénz átutalásáért, vagy készpénzben történő felvételéért díj járhat.
  • Amennyiben a megszüntetni szándékozott számlához hitelkeret is kapcsolódik, a hitelkeret terhére igénybe vett összeget a számla megszüntetésével egyidejűleg vissza kell fizetni az esedékes kamatokkal és díjakkal együtt
  • Lekötött betét esetén a számlatulajdonos dönthet arról, hogy a betétet azonnali visszavezetéssel megszünteti (ebben az esetben kamatveszteség éri), vagy a számlamegszüntetéssel megvárja a betét futamidő végén történő visszavezetését.
  • Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az Európai Unió szabályozása értelmében egyablakos ügyintézés keretében lehetőség van a fizetési számla megszüntetésére számlaváltással egybekötve, amivel jelentős idő és utánajárás spórolható meg. Az egyszerű számlaváltással kapcsolatos részletekről az alábbi linken olvashat, valamint az új szolgáltatónál érdemes érdeklődni.

Utolsó frissítés: 2021. október 4.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem