Pénzügyi panasz
nyomtatásPénzügyi panasz
Pénzügyeink terén nem ismerhetünk kompromisszumokat. Bármilyen pénzügyi szolgáltatóval, piaci szereplővel állunk szemben, megfontolt döntéseket kell hoznunk, mert azok évekre előre hatással lehetnek életünkre. Azonban egy tudatos fogyasztó is kerülhet kellemetlen helyzetbe. Az alábbiakban segítünk, hogyan kezelje panaszát hatékonyan.
Mit tegyünk, ha pénzügyi panaszunk van?
Pénzügyi panasz esetén is van megoldás, ehhez azonban a megfelelő sorrendben és a megfelelő fórumokat kell felkeresnie.
Pénzügyi panasza esetén elsőként a pénzügyi szolgáltatóját kell felkeresnie, és jeleznie felé problémáját! Az ehhez szükséges formanyomtatványt ide kattintva találja. A leadott dokumentumokból 1 másolati példányt mindig őrizzen meg!
Már jelezte panaszát a szolgáltatónak? Az alábbi ábra segít Önnek eligazodni a további teendőket illetően. Az egyes lépésekre kattintva megtalálja a panasz leadásával kapcsolatos részletes információkat is.
Pénzforgalmi szolgáltatással* összefüggő panasz esetén Ön akkor fordulhat az MNB-hez, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő 15 munkanapon belül egyálalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, illetőleg 35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban.
A Központi Hitelinformációs Rendszerrel (KHR-rel) kapcsolatos panaszát a fentiektől eltérő módon kell jeleznie. A KHR-re vonatkozó legfontosabb információkért kattintson ide!
*Pénzforgalmi szolgáltatások:
- fizetési számlára történő készpénzbefizetést lehetővé tevő szolgáltatás, valamint a fizetési számla vezetéséhez szükséges összes tevékenység;
- fizetési számláról történő készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás, valamint a fizetési számla vezetéséhez szükséges összes tevékenység;
- fizetési műveletek fizetési számlák közötti teljesítése és ugyanez a művelet akkor is, ha a fizetési művelet teljesítése a pénzforgalmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfél rendelkezésére álló hitelkeretből történik;
- készpénzhelyettesítő fizetési eszköz kibocsátása - ide nem értve a csekket és az elektronikus pénzt –, valamint fizetési műveletek elfogadása;
- készpénzátutalás;
- fizetéskezdeményezési szolgáltatás;
- számlainformációs szolgáltatás.
Utolsó frissítés: 2024. június 4.
Pénzügyi Békéltető Testület
Szerződéses jogvita esetén forduljon a Pénzügyi Békéltető Testülethez!
Fontos! A PBT-eljárások online ügyintézéséhez ügyfélkapus azonosításra van szükség. 2025. január 16-tól azonban megszűnik a hagyományos ügyfélkapus belépési mód, helyét az Ügyfélkapu+ kétfaktoros azonosítással működő verziója veszi át.
Ha még nem regisztrált Ügyfélkapu+-ra, tegye meg minél hamarabb! Ehhez segítséget talál a Kormányzati Azonosítási Ügynök (KAÜ) tájékoztatójában és az alábbi gombra kattintva megjelenő videóban.
Formanyomtatványok
Írásbeli pénzügyi fogyasztóvédelmi panaszának, illetve kérelmének benyújtásához az alábbi formanyomtatványok nyújtanak segítséget. Kérjük, a legördülő listáért kattintson a nyílra!
Fogyasztói jogok
Önnek mint fogyasztónak a pénzügyi szolgáltatások igénybevétele kapcsán joga van a tájékoztatáshoz, az elálláshoz, illetve a felmondáshoz és a jogorvoslathoz.
Fogyasztók számára biztosított tájékoztatáshoz való jog
A tájékoztatáshoz való jog az Ön egyik legfontosabb joga, hiszen a megfelelő információk birtokában képes felelős pénzügyi döntéseket hozni. A pénzügyi szolgáltatók számára jogszabályok rögzítik, miről informálják Önt a szerződése megkötése előtt, illetve a szerződés fennállása során, valamint a szerződés megszűnése, megszüntetése esetén.
Nagyon fontos, hogy szerződéskötés előtt alaposan tájékozódjon! A szolgáltató – a szolgáltatás típusától függően – köteles megfelelő tájékoztatást adni például
• a kínált pénzügyi termékek és szolgáltatások legfontosabb jellemzőiről;
• a panaszkezelés menetéről és további jogorvoslati lehetőségekről;
• az általános szerződési feltételek köréről;
• az adatvédelmi szabályokról;
• a kamatokról, költségekről, a kamatszámítás módjáról, továbbá a kamat egyoldalú módosításának lehetőségéről és annak menetéről;
• az árfolyamkockázatról;
• a felmondás és elállás lehetőségéről;
• a szerződés megszűnéséről és megszüntetéséről;
• szerződéses biztosítékokról stb.
Amennyiben nem ért valamit, bátran kérdezzen!
Fogyasztók számára jogszabályban biztosított elállási és felmondási jog
A szerződés későbbi megszüntetésének lehetősége mellett a jogszabályok több helyen is biztosítják a fogyasztók számára a szerződéstől való elállás, felmondás jogát, a szerződéskötést követő rövid időn belül. Ugyanakkor Ön mint fogyasztó csak a meghatározott feltételek teljesülése esetén állhat el a szerződéstől, illetve mondhatja fel azt.
Fontos, hogy mielőtt szerződést kötne, tájékozódjon! Kérdezzen rá, hogy milyen esetekben, illetve meddig illeti meg Önt a szerződéstől való elállás, illetve a szerződés felmondásának lehetősége.
Amennyiben Ön fogyasztóként hitel- vagy kölcsönszerződést kötött, a határozatlan idejű hitelszerződést bármikor felmondhatja a szerződésben meghatározott felmondási idővel. A szerződéskötés napjától számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, ha a hitel folyósítására még nem került sor. A szerződéskötés napjától számított 14 napon belül díjmentesen felmondhatja a hitelszerződést, ha a hitelt már folyósították.
Ha eláll a hitelszerződéstől, azzal a hitelhez kapcsolódó egyéb járulékos szolgáltatásra vonatkozó szerződést is felbontja (pl. fizetésiszámla- és bankkártyaszerződés). Ez fordítva is igaz lehet, üzlethelyiségen kívül, illetve távollévők között történő termékértékesítés esetén: ha például egy terméket vásárol áruhitel segítségével, és eláll a vásárlástól, ezzel egyben a vásárláshoz kötött hitelszerződést is felbontja.
Amennyiben Ön életbiztosítási szerződést kötött, a szerződés létrejöttéről szóló tájékoztatás kézhezvételétől számított 30 napon belül írásbeli nyilatkozattal felmondhatja a szerződést, indoklás nélkül. Ebben az eseteben a biztosító köteles Önnel 30 napon belül elszámolni. Nem mondható fel a hitelfedezeti életbiztosítás, valamint az az életbiztosítás, amelynek tartama nem éri el a 6 hónapot.
Értékpapír nyilvános forgalomba hozatala során Ön jogosult a jegyzési nyilatkozat visszavonására, a megállapodástól való elállásra abban az esetben, ha fennálnak az Európai Unió vonatkozó rendeletében foglalt feltételek.
Amennyiben Ön rendelkezik értékpapírszámla-szerződéssel, azt írásban bármikor, indokolás nélkül felmondhatja, de ebben az esetben egyidejűleg egy másik számlavezetőt kell megneveznie, kivéve, ha kimerült a számlája.
Ha Ön pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződést kötött (pl. amikor bankszámlát nyitott), azt bármikor, azonnali hatállyal felmondhatja, ha az nem tartalmaz felmondási időre vonatkozó kikötést. A szerződés nem tartalmazhat egy hónapnál hosszabb felmondási időre vonatkozó kikötést. A 6 hónapnál hosszabb ideje fennálló keretszerződést Ön díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettség nélkül felmondhatja, 6 hónapnál rövidebb ideje fennálló keretszerződés esetében ugyanakkor a pénzforgalmi szolgáltató jogosult ellenértéket felszámítani. Felmondás esetén a szolgáltató köteles Önnel elszámolni.
Amennyiben Ön távértékesítés keretében kötötte meg a szerződését (pl. interneten vagy telefonon történő értékesítés keretében), a szerződéskötés napjától – vagy a jogszabályban meghatározott időponttól – számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, a speciális eseteket kivéve.
Speciális esetek, amikor a határidők másként alakulnak:
• önkéntes kölcsönös biztosító pénztári tagság esetén a belépési nyilatkozat pénztár általi elfogadásának napjától számított 30 nap;
• biztosítási szerződés esetén nem illeti meg az elállási jog, ugyanakkor szerződését a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül indoklás nélkül azonnali hatállyal felmondhatja;
• életbiztosítási szerződés esetén a felmondásra nyitva álló határidő 30 nap, amely határidő attól a naptól számítandó, amelyen Önt a szolgáltató a szerződés létrejöttéről tájékoztatja.
További kivételek, amely esetekben Önt mint fogyasztót nem illeti meg az elállás (felmondás) joga:
• befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény szerinti pénzügyi eszközök vonatkozásában;
• az utazási és poggyászbiztosítások, illetve más hasonló rövid időtartamú biztosítások vonatkozásában, amennyiben ezek időtartama nem haladja meg az egy hónapot;
• a szerződésnek mindkét fél általi teljes körű teljesítését követően, amennyiben ez a fogyasztó kifejezett kérése alapján történt.
Ez utóbbi kapcsán fontos kiemelni, hogy az elállásra (felmondásra) nyitva álló határidő lejárta előtt a szerződés teljesítése csak az Ön kifejezett hozzájárulását követően kezdhető meg!
Fogyasztók számára biztosított jogorvoslathoz való jog
Ha Önnek kifogása van valamely pénzügyi szervezet magatartásával vagy mulasztásával, esetleg a kínált termékkel, szolgáltatással kapcsolatban, úgy először panasszal fordulhat a szolgáltatóhoz.
Fogyasztóvédelmi rendelkezés feltételezett megsértése esetén a panaszt és az arra kapott választ, a válaszadás elmaradása esetén a válaszadási határidő leteltét követően csak a panaszt mellékelve fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatására irányuló kérelmet lehet benyújtani a Magyar Nemzeti Bankhoz. Szerződés létrejöttével, teljesítésével kapcsolatos viták esetén fogyasztói kérelemmel a Pénzügyi Békéltető Testülethez vagy keresettel a bírósághoz lehet fordulni.
Részletesebb információt a Mit tegyünk, ha pénzügyi panaszunk van? című cikkben talál.
Legyen felkészült! Hozzon körültekintő döntést!
• Tájékozódjon a termékekről és szolgáltatásokról!
• Hasonlítsa össze azok kondícióit a Pénzügyi Navigátor keresőkkel és kalkulátorokkal!
• Aláírás előtt mindent figyelmesen olvasson át!
• Bátran forduljon segítségért a szolgáltatóhoz, vagy keresse az MNB által létrehozott, ingyenes és független Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőit!
• Amennyiben kiszolgáltatottnak érzi magát, vegyen igénybe segítséget (pl. adjon meghatalmazást rokonnak, barátnak vagy jogi képviselőnek)!
• Őrizze meg a kapott dokumentumok másolatát!
• Tájékozódjon, hogy meddig állhat el a szerződéstől, vagy mondhatja fel azt!
• Kérdezze meg, mit tehet, amennyiben panasza van!
• Tájékozódjon egyéb jogorvoslati lehetőségeiről!
• Kísérje figyelemmel a fizetési határidőket!
• Legyen együttműködő!
Utolsó frissítés: 2024. december 23.